Menin vahingossa mainitsemaan ulkoavaruuden ihmisille, eri aaltopituuden kansalaisille, imetyksen tärkeydestä ihmisvauvalle. Sain päälleni moitteen jos toisenkin, kun en ymmärrä ihmisten erilaisia elämäntilanteita tai jokaisen halua tehdä lapsensa kanssa juuri niin kuin itse haluaa. Jo ennen aamuseitsemää tänä tiistaipäivänä olen maani myynyt. Nyt ymmärrän, millainen työnsarka on imetystä tukevilla ihmisillä. Luulen liittyväni heihin, kunhan saan omani alkuun parin kuukauden kuluttua. Vaan missäpä asiassa ei maailmamme olisi mennyt kauas luonnosta. Tässäkin.

19.6. on tänään. 19.8. on minun laskettu aikani. Kaksi kuukautta jäljellä, enkä tänään taas ole ollenkaan varma, mihin olen ryhtymässä. Eilen hain postista äitiyspakkauksen ja tutkailin pienoisia vaatteita sekä luin esitteet läpi. Ihmettelin jonnekin kadonnutta vauvainnostustani. Odotan nyt sekä lasta, että haluani saada lasta. Tämä on niin ajoittaista. Olen säästynyt suurilta mielialanvaihteluilta, mutta nämä ovat minun vaihteluani. Kun mieleni ei osaa päättää, ymmärtääkö se lapsen olevan tulossa vai ei.

Tänä aamuna, kun tuijottelen ulos metsän reunaan, kaikki tuntuu kaukaiselta. Elämä, ihmiset, lasketut ajat, synnytys, perhe. Minulle on vain huomenna alkava juhannusseikkailu itärajalle, järvenranta, grillatut lounaat, kaksi pientä juhannuspulloani TwoDogsia sekä mielenrauha. Olen säästynyt niin monelta raskauden vaivalta, että vielä kykenen mieluusti istumaan autossa tuntitolkulla vain päästäkseni järvenrannan tyyneyden äärelle. Ajattelin keskittyä juhannukseni ajan veden olomuotoon. Venytellä, jumpata, uida. Nauttia viileästä syleilystä ja keskittyä siihen seikkaan, että ehkä lapsenikin syntyy tuohon pehmeän olomuodon maailmaan. Olen valmis synnyttämään lapseni veteen, jos vain fyysinen kuntoni sen sallii. Jos ei salli, vien hänet sitten kesäisin veden ääreen ja vain toivon, että myös hänen persoonansa nauttii tuosta liplattavasta, pisaroivasta, hyväilevästä voiteesta.

Ihastuttava juhannus jokaiselle! Minä kunnioitan tämän juhannukseni metsänhenkiä, menninkäisiä, ennustuksia, vettä, tulta ja luontoa.